Opening 3e kolk Beatrixsluis

H.K.H. Prinses Beatrix opende 6 februari de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis in bijzijn van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Met het luiden van een scheepsbel markeerde zij het einde van 2,5 jaar bouw en gaf zij het startsein voor de eerste officiële schutting.

Nieuws 7 februari 2019, Beatrixsluis

Minister Van Nieuwenhuizen: ‘Bouwers, bewoners, schippers en bestuurders mogen trots zijn op wat zij hier samen hebben bereikt. De historische Beatrixsluis is door deze uitbreiding klaar voor een toekomst met een toenemend transport over water. De derde kolk zorgt dat binnenvaartschepen de sluis vlot en veilig kunnen passeren.’

(c) Rijkswaterstaat
(c) Rijkswaterstaat
(c) Rijkswaterstaat

Vlootschouw

Om de derde kolk officieel te openen, luidde H.K.H. Prinses Beatrix bij het buitenhoofd van de kolk een scheepsbel waarna een grote strik los kwam, de roldeur opzij schoof en de scheepslichten op groen gingen. Toen volgde een feestelijke parade van schepen die samen als eerste door de geopende kolk werden geschut. De vlootschouw was meteen ook een reis door de tijd en een prachtige illustratie van de schaalvergroting in de binnenvaart. Zelfs in de regen zorgden ongeveer 600 bezoekers aan de overkant van de kolk voor een warm welkom van H.K.H. Prinses Beatrix en een feestelijke sfeer.

Bekijk hier een videoverslag van de opening

Duizelingwekkende cijfers

Met de officiële opening komt een einde aan een periode van 2,5 jaar bouw. De cijfers zijn duizelingwekkend. De twee sluishoofden zijn ieder 30 x 60 meter. Elk sluishoofd bevat twee sluisdeuren die ieder 490.000 kilo wegen en 28 meter breed, 14 meter hoog en 6,25 meter dik zijn. In de derde kolk is 44.875 m3 beton en 17.900 ton wapening verwerkt. Om ruimte voor de derde kolk en manoeuvreerruimte voor schepen te maken, is tevens het Lekkanaal verbreed. Ten noorden van de sluis is het kanaal tussen de 40 en 90 meter breder geworden en zijn 11 extra ligplaatsen gecreëerd. Ten zuiden van de sluis is het kanaal met maximaal 105 meter verbreed. Voor de volledige verbreding is 2 miljoen m3 materiaal ontgraven.

H+N+S werkte samen met architectenbureau QuistWintermans aan de vormgeving en inpassing van de derde kolk, de verbetering van het gehele historische sluiscomplex en de verbreding van het lekkanaal. Daartoe moesten ook enkele kazematten en een sluisje van de Nieuwe Hollandse Waterlinie verplaatst worden.

Lees meer op onze project pagina