Verplaatsing Kazemat Vreeswijk Oost

Bouwcombinatie Sas van Vreeswijk zal op 22 februari 2017 in opdracht van Rijkswaterstaat een kazemat van 1,2 miljoen kilo verplaatsen. Dit gebeurt om ruimte te maken voor de bouw van de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal. Een spectaculaire operatie waarbij publiek tussen 08.00 uur en 15.00 uur van harte welkom is. H+N+S maakt in samenwerking met QuistWintermans architecten het vormgevingsplan voor het sluiscomplex en het omliggende landschap waarin de te verplaatsen objecten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie een nieuwe plek krijgen.

Nieuws 21 februari 2017, Prinses Beatrixsluis

Nieuwe Hollandse Waterlinie

Kazemat Vreeswijk-Oost is een van de objecten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) die verplaats zullen gaan worden. In totaal gaat het binnen dit project om drie kazematten (Vreeswijk-Oost, Schalkwijkse Wetering, Houtense Wetering), een schutsluisje, een palengroepen en een duikerhoofd. Deze verdedigingswerken, gebouwd in 1936 vanwege de aanleg van het Lekkanaal en de bouw van de Prinses Beatrixsluis, krijgen oostelijk langs het verbrede kanaal een nieuwe plek in het landschap.

Rijksmonument en UNESCO-nominatie

De oostelijke kade langs het Lekkanaal maakte tot 1963 deel uit van de hoofdverdedigingslijn van de NHW: het land ten oosten van deze lijn kon - in het geval van naar het westen oprukkende vijandelijke legers - onder water gezet worden. Daar waar de verdedigingslinie onderbroken was, zijn kazematten gebouwd ter verdediging. De NHW is een uniek stuk uit de geschiedenis van Nederland en heeft daarom ook de status van rijksmonument. Daarnaast is de NHW als uitbreiding op de Stelling van Amsterdam genomineerd voor de UNESCO Wereld Erfgoedstatus. Reden te meer om bij de aanleg van de 3e kolk en de verbreding van het Lekkanaal zorgvuldig om te springen met de objecten van de NHW.

Museumstukken langs kanaal

Voor de terugplaatsing van de objecten van de NHW is in overleg met de RCE en klwaliteitsteam NHW gekozen voor het ‘objets trouvés’ principe. Om geschiedsvervalsing te voorkomen worden de objecten daarbij niet conform hun oorspronkelijke ligging teruggeplaatst. Ze komen hoger te liggen waardoor ook een deel van de fundering zichtbaar wordt. Ook worden ze gedraaid en gekanteld om ze uit hun oorspronkelijke context te halen. Daarmee wordt duidelijk dat er een ingreep heeft plaatsgevonden, terwijl de objecten zelf als cultuurhistorisch waardevol erfgoed behouden blijven. Ze liggen straks als ‘museumstukken’ langs de route langs het kanaal en zijn voor fietsers en wandelaars optimaal beleefbaar.

Bekijk de video van de verplaatsing van Kazemat Vreeswijk Oost (Facebook)

Publiek welkom

De verplaatsing is een unieke operatie en, mede door de omvang en het gewicht van de objecten, geen eenvoudige klus. Als eerste verplaatsen we kazemat Vreeswijk-Oost. Deze kazemat weegt zo’n 1.200.000 kilo. We verplaatsen deze kazemat ongeveer 150 meter zijwaarts over een speciaal aangelegde baan die vanwege het gewicht een solide fundering heeft gekregen. Het publiek kan deze unieke operatie op 22 februari tussen 08.00 uur en 15.00 uur bijwonen.

Lees meer over het project Beatrixsluis