• Opdrachtgever
  • Vlaams Bouwmeester
  • Locatie
  • Leuven, Belgie
  • Schaal
  • S
  • Periode
  • 2008-heden
  • Partners
  • ARA
  • Artgineering

De stationsomgeving van de stad Leuven, gelegen in België, heeft de laatste jaren een ware metamorfose ondergaan. Het in 1998 opgestelde masterplan is op één sluitstuk na volledig ontwikkeld. Voor deze laatste fase, het park Belle Vue werd door de Vlaams Bouwmeester een wedstrijd uitgeschreven. H+N+S landschapsarchitecten won deze wedstrijd in 2008 met het ontwerp Park aan de IJzeren Rivier.

Het nieuwe park onderscheidt zich van andere bestaande parken in Leuven door zijn unieke ligging aan het spoor, tussen de binnenstad en Kessel-lo. Het spoor wordt beschouwd als IJzeren Rivier en ingezet als kwaliteit om tot een bijzonder parkontwerp te komen. De belangrijkste ingreep is het verleggen van de drukke Martelarenlaan naar de spoorwegkant en het halfverdiept aanleggen hiervan. Het park is in eerste instantie een ontspannen afronding van Kessel-lo.

Het ontwerp legt een sterke groene basis neer zonder dwingende programma invulling.

Het ontwerp is sterk en flexibel genoeg om de wisselende programma-behoefte in de toekomst op te vangen. Groene ontwerpmiddelen zoals een gemoduleerd maaiveld en beplanting (tuinenstrip) vormen daarom de belangrijkste ingrediënten. Deze middelen worden ingezet om optimaal te profiteren van de bijzondere afmetingen: 750m lang, maar slechts 50m breed.

 

Naast de groene accenten op de koppen, kent het park ook twee stevige stenen accenten: de bastions. Deze liggen op de kruispunten van verschillende routes uit de omgeving en vormen interessante ontmoetingsplaatsen.

Fietsverbinding

Aan de achterzijde van het station Leuven is de aanleg van het ‘Park Belle Vue’ als sluitstuk van de stations-ontwikkelingen voorzien. Het winnende ontwerp voor het park is na de wedstrijd uitgebreid met de aanleg van een regionale fietsroute. De aanleg van het park, de herziening van de verkeerscirculatie in de aanliggende wijken en de aansluiting op de drukke Tiensesteenweg bieden een unieke kans voor het gelijktijdig realiseren van deze route.

De voorgestelde fietsroute is een nog ontbrekende schakel in het bestaande fietsnetwerk en biedt de kans om belangrijke groengebieden in de omgeving van Leuven te verbinden. Een ‘park Belle-Vue+’ met een uitgebreide fietsroute tot aan Abdij van park kan aan de stad en omstreken een waardevolle recreatieve en functionele infrastructuur toevoegen.

sketchupmodel 'Betonbrug'
sketchupmodel 'Garagebox'

In het toekomstige park is de route vormgegeven als een ‘parkweg’ en kruist in een tunnel de drukke Tiensesteenweg. Hierna vervolgt de fietsroute zijn weg ingesneden in het spoorwegtalud. Ze sluit hierbij aan op twee bestaande, echter onderbenutte fiets-en voetgangersbruggen over het spoor. De route in het spoorwegtalud is zo vormgegeven dat het door zijn verzonken ligging de privacy van de aangrenzende woningen respecteert. Door de wisselende hoogteligging en inplanting ontstaat er een interessante beleving op de spoorwegbundel en de omgeving.

INHOUDELIJKE BIJDRAGE 

Voormalig medewerker Claire Laeremans

Uitvoeringsfoto's
Uitvoeringsfoto's
Uitvoeringsfoto's
Uitvoeringsfoto's
Uitvoeringsfoto's

Deel dit project

Deel dit project op LinkedIn

Meer weten? Wij hebben eraan gewerkt

Nikol Dietz directeur, landschapsarchitect
Jutta Raith architect
Simon Boterkooper Technisch tekenaar, systeembeheerder
Yi Dou Technisch tekenaar

Gerelateerd

Project

Dumonplein

  • Landscaping
Nieuws

Pendelparking Oostkamp

22 november 2010